“Quan ets a l’AMPA, tens la sensació que estàs fent coses per millorar l’educació dels teus fills”

Montse Delgado Presidenta de l’AMPA de l’escola Pau Vila

Arnau Picón

Tot just fa un mes que va començar el nou curs escolar i ja comencem a acostumar-nos a la rutina. Aquest any, des de Fet a Sant Feliu hem volgut aproximar-nos al món educatiu a través de les ampes: les associacions de mares i pares. Són organitzacions on participen moltes famílies i que són molt actives a les escoles de la ciutat. Entrevistem Montse Delgado, presidenta de l’AMPA de l’escola Pau Vila, que ens rep en un petit despatx del mateix centre mentre els nens fan classe. Parlem de les activitats que duen a terme, el paper dels pares en el sistema educatiu, com afecta la nova reforma fiscal a les entitats i el voluntariat.
 
Com ha anat l’arrencada del curs?
Sempre és una bogeria, per què hi ha molts temes que no tenim completats i hi ha moltes coses per fer. Vam vendre els llibres a l’estiu, però a l’inici de curs hi ha moltes famílies que encara no els tenien. També es posen en marxa les activitats les extraescolars. Sempre costa l’arrencada perquè els pares han de fer la preinscripció, donar dades bancàries i personals, s’han d'organitzar grups d’extraescolars segons el número de nens que hi ha apuntats… I també tasques molt burocràtiques. En una AMPA, sobretot, hi ha molta burocràcia.
 
Teniu molta demanda d’activitats extraescolars?
Fins ara n’hem tingut molta, però aquest any no acabem de quadrar grups perquè no tenim gaires inscripcions. Però això és més al principi de curs, després la gent es va animant. Algunes extraescolars estan més instaurades: per exemple, l’handbol té un èxit total. Aquest any n’hem incorporat una on poden venir pares, que és la de conta-contes per a nens petits. N’hi ha una altra, que em fa molta il·lusió però no sé si es podrà fer, que és per fer un gegant de l’escola. Estaria bé que en pogués sortir una colla gegantera.
 
A l’escola teniu alguna iniciativa de reutilització de llibres? Se n’encarrega l’AMPA?
A la nostra escola es fa reutilització de llibres des de fa alguns anys. Al principi se n’encarregava l’escola i ara ho gestiona l’AMPA. Ho fem gràcies a una subvenció que abans atorgava la Generalitat, però que ara atorga l’Ajuntament.
 
Com funciona, de cara als pares?
La reutilització es fa a partir de Primària, sobretot a partir de 3r: hi ha una sèrie de llibres que els pares no han de comprar perquè ja estan a l’escola. Els llibres els compra l’AMPA, estan folrats i etiquetats perquè els nens sàpiguen que el llibre no els pertany i firmen un decàleg en què es comprometen a que el llibre es pugui fer servir l’any vinent. Normalment, els llibres tenen una vida de quatre o cinc anys, a no ser que es canviï l’editorial o el programa. Els pares només han de pagar una quota de reutilització, que són, més o menys, uns vint euros.
 
Reutilitzar llibres té un sentit ecològic però també econòmic. Heu notat problemes de les famílies a l’hora de comprar tot el material de l’inici de curs?
Tenim famílies que tenen problemes per pagar els llibres. Algunes es beneficien d’una ajuda a través dels serveis socials: se’ls fa un estudi o una entrevista, i se’ls concedeix un descompte pels llibres del qual nosaltres estem informats. Però la quota de reutilització i la quota d’AMPA tothom la paga sencera. En general, no hem tingut problemes a l’hora de pagar-les.
 
Quin tipus d’ajuda rebeu des de l’Ajuntament?
Rebem ajudes per la biblioteca escolar, per la reutilització de llibres, per tirar endavant el projecte de l’hort, algun taller d’estudi assistit… En aquest sentit sí que tenim cert suport econòmic. Però és local.
 
Quina incidència té l’AMPA en el dia a dia de l’escola?
És important, sobretot, per organitzar una mica la vida familiar d’alumnes, pares i mares. És a dir, organitzem l’acollida, la sortida de l’escola, les reunions que es fan al centre, el servei de biblioteca fins les sis de la tarda… Si ara no hi hagués una AMPA a l’escola Pau Vila, crec que hi hauria molts temes que no es durien a terme. Tot i això, en el que és l’educació, crec que l’AMPA encara no hi juga un paper molt important. No sé si passa el mateix a les altres escoles. Tenim molta feina burocràtica, “d’apagar focs”. Sí que és veritat que tenim veu i vot al consell escolar i que donem suport a les jornades culturals però, respecte als plans i memòries anuals, encara tenim un paper en el que només rebem informació.
 
Llavors, creus que seria positiu que l’AMPA tingués més incidència, en aquest sentit?
Crec que seria bo, però perquè això es dugui a terme no només hi ha d’haver una AMPA amb una junta, sinó que hi ha d’haver moltes famílies que donin suport a la seva AMPA.
 
Quanta gent forma part a la junta de l’AMPA?
Sis: president, secretària, tresorera i tres vocals. També tenim comissió de l’hort, comissió de festes, comissió de reutilització de llibres… Però no tenim una AMPA molt gran, la col·laboració no és gaire extensa.
 
I teniu col·laboracions més esporàdiques…
Exacte. D’aquestes en tenim moltes. S’ha de tenir en compte que és una cosa voluntària, que requereix molt de temps i, de vegades, els resultats, tampoc són molt palpables. Quan estàs fora de l’AMPA no n’ets conscient.
 
Abans, a aquesta feina que no es veu, l’has anomenat “burocràtica” o “d’apagar focs”. Què implica tot aquest volum de feina?
Amb el canvi fiscal que hi ha hagut, ara les ampes haurem de presentar IVA per haver venut llibres, també l’impost de societats, haurem de fer el 347 a hisenda… Tot això necessita una doble comptabilitat, factures personalitzades per cada família per poder declarar l’IVA. També s’ha de fer el projecte per poder demanar la subvenció, recaptar factures per justificar-la…
 
Déu n’hi do…
I amb la venda de llibres, has de fer les comandes, rebre els llibres, fer dies de venda, fer les devolucions. Tot això no és molta feina, però és feina.
 
Aquesta reforma fiscal, que obliga les ampes a fer la doble comptabilitat i declarar l’impost de societats, és el primer any que s’aplica. Com creus que us afectarà?
Ens afectarà molt, però sobretot burocràticament, no en el sentit de pagaments. Nosaltres no haurem de pagar més, però haurem de presentar l’IVA en el termini adequat, etc. En aquest sentit, tenim la sort de comptar amb una tresorera que es dedica a la comptabilitat en la seva vida laboral i ens podrà ajudar molt. Evidentment, això només es pot fer si tens una persona que ho sap fer.
 
Quina opinió us mereix aquesta ‘lupa’ que se us ha posat?
És exagerat. No som una empresa privada. No tenim cap benefici, estem fent una ajuda social necessària, de la qual se’n beneficien moltes famílies.  Sense tenir ànim de lucre, no hauríem d’estar revisades d’aquesta manera. En el nostre cas, si no fos perquè tenim una persona especialitzada, hauríem hagut de fer la venda de llibres a través d’un venedor extern. De fet, em consta que altres ampes ho han fet. I tot és un problema de burocràcia.
 
Més enllà de les col·laboracions de pares i mares, quina és la vostra relació amb les famílies de l’escola? Creieu que sou un suport?
Suposo que l’AMPA passa per diferents etapes, depèn de les persones que hi estiguin col·laborant. No sé com ens deuen veure. Potser com el lloc on la gent pot comprar el material de l’escola, fer les activitats extraescolars, comprar els llibres… És a dir, tot allò més material. Crec que som un suport pels pares sobretot en aquest sentit. També ens relacionem a través dels pares delegats, que són una figura molt important per a nosaltres i per a l'escola. Actuen de representants de cada classe i moltes vegades fan de pont entre les famílies i el centre, i entre l'AMPA i les famílies. 

Quins altres projectes teniu?
A mi m’agrada molt el del blog. Hi tenim una persona molt dedicada però crec que és poc utilitzat per les famílies. Té moltes notícies, tant de l’escola com d’activitats que es fan al poble.
 
També teniu l’hort de l’escola…
Tenim un hort que és petit però que funciona. Hi ha una comissió que s’encarrega de muntar-lo, regar-lo, recollir-lo… També hi participen molt els nens de l’escola, sobretot els de 5è i 6è. Hi ha un professor que hi està molt implicat i els explica d’una manera més viva com es fan les coses. Paral·lelament a l’hort, hi ha un projecte que es diu ‘Nius’, del qual s’encarrega un pare, que és de seguir la nidació de les aus a la nostra escola. Han posat cases pels ocells als arbres del pati i els ocells hi ha nidat. Així, els nens han pogut veure tot el procés. Estan molt entusiasmats amb el projecte. A més, algunes d’aquestes aus són insectívores, i es mengen els insectes que poden fer malbé l’hort, per això estan molt lligats.
 
Teniu relació amb les altres ampes de Sant Feliu?
Tenim contacte a través del servei de suport a les ampes de l’Ajuntament. A principi i final de curs, com a mínim, fem reunions. Potser alguna vegada fem una quedada i fem algun taller de fiscalitat, de comptabilitat, per fer xerrades a les escoles… En aquestes trobades aprofites per aprendre del que fan les altres ampes. Això abans no es feia tant, i ara sí que ens veiem bastant. De vegades veus ampes que són més grans, que organitzen algun projecte interessant… i altres vegades veus ampes a les quals  els falta gent i a qui pots fer un cop de mà…
 
Els problemes que teniu a l’AMPA de l’Escola Pau Vila es poden assemblar als d’una altra escola de Sant Feliu?
Sempre són les mateixes coses, la majoria de gent diu el mateix. Per exemple, tots hem tingut problemes, aquest any, amb el tema de la fiscalitat, ens plantegem com fer la venda de llibres, com fer les activitats extraescolars… Potser el que és més diferent en cada escola és la relació entre les ampes i la direcció.
 
Has fet vàries referències a que estar a l’AMPA és un voluntariat. Com es viu això, quan algú es passa les tardes aquí a l’escola?
Tots els que estem a l’AMPA estem contents d’estar-ho. De vegades et pots sentir més sol, però has de mirar pel benefici de la comunitat escolar i pel que ensenyes als teus fills. Els meus fills veuen que fas una feina que és serveix per a ajudar als altres. Crec que això també és educar els fills i jo vull que els meus fills aprenguin que no tot és una qüestió econòmica, sinó que hi ha coses on els beneficis els obtens d’una altra manera. A més, en una AMPA aprèns moltes coses. Quan estàs fora d’una AMPA no ho veus. Ara tinc molta més informació que quan no hi era.
 
Per tant, convidaries als pares i mares de Sant Feliu a que estiguessin en una AMPA.
A tots! A mi m’encantaria que hi participés molta gent. Que la gent entrés a l’escola i sentís que també ha fet alguna cosa per la seva escola. Quan ets a l’AMPA, tens la sensació que estàs fent coses per millorar l’educació dels teus fills. Si som molts, podrem arribar a aprendre molt els uns dels altres. En aquesta escola som més de dues-centes famílies. Estaria molt bé que, en una comunitat educativa, ens poguéssim ajudar entre tots. Seria com un somni.

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article

Publicitat
Publicitat