"Un mitjà de comunicació cohesiona una comunitat"

David Guàrdia Fundador de Fetasantfeliu

Aquest desembre fa 8 anys que Fetasantfeliu va començar l'aventura de ser un diari digital santfeliuenc que segueix de prop l'actualitat local. El projecte el va engegar la cooperativa Sant Feliu Viu, que aquest 2018 ha fet 10 anys que es va constituir. En parlem amb David Guàrdia, soci impulsor de la cooperativa i primer president, per recordar com van ser els inicis, el propòsit, l'evolució i els reptes d'aquest projecte periodístic i cooperatiu de segell santfeliuenc. Guàrdia, que en el seu dia va militar a ERC a Sant Feliu, parla també del seu pas del món de la política institucional al de l'activisme social, on ara, allunyat de la capital del Baix Llobregat, participa de manera activa. A més, reflexiona també sobre el model de ciutat de Sant Feliu així com la identitat santfeliuenca i les possibilitats de reforçar-la.

La cooperativa Sant Feliu Viu es va constituir el 2008, ara fa deu anys. Quin objectiu us plantejàveu d'entrada?

Volíem omplir un buit en l'àmbit de la comunicació. Per tirar-ho endavant ens vam fixar, d'una banda, en els referents que han existit en l'àmbit de la comunicació a Sant Feliu, i de l'altra, en models de gestió. De referents a la ciutat n'hi ha hagut de diferents tipus: des de mitjans de comunicació municipals i, per tant, amb una mancança en relació a la gestió de la pluralitat fins a d'altres com el Vaivé, de qui agafem la voluntat de fer comunitat, o mitjans com el Sant Feliu Respon, que exercia un paper cabdal de contrapoder. També hi havia el Diari de Sant Feliu, o en el seu moment el Sant Feliu Ciutat, que són experiències que responien més a interessos econòmics o interessos polítics. Mirant el tauler de joc, ens vam adonar que històricament hi havia hagut diverses experiències però que cap d'elles cobria l'espai que enteníem que faltava a la ciutat.

"Fetasantfeliu va ser el primer no només al país sinó a tot l'Estat en format cooperativa d'usuaris o de consum"

I per què trieu tirar-ho endavant des d'un model cooperatiu?

Ara hi ha molts mitjans cooperatius, però fa deu anys era fins i tot estrany. Fetasantfeliu va ser el primer no només al país sinó a tot l'Estat en format cooperativa d'usuaris o de consum. I en aquell moment, l'opció va sorgir sobretot com una necessitat de buscar un model jurídic que pogués generar participació i credibilitat. Teníem clar que calia guanyar en credibilitat, perquè molts dels mitjans que hi ha hagut a Sant Feliu han estat etiquetats de manera fàcil per interessos diversos. Era clau que el mitjà fos -i semblés- un model sostingut per la comunitat. Per tant, era bàsic que la fórmula jurídica permetés una propietat col·lectiva per vincular part de la ciutadania.

Quanta gent formava part inicialment del projecte?

Vaig anar a buscar una dotzena de persones que hi apostessin i per constituir la cooperativa. Una persona va posar un mínim capital inicial per començar i després es va configurar un equip impulsor. A partir d'aquí vam intentar aconseguir que la gent es fes sòcia: vam decidir que només tiraríem endavant el projecte si no arribàvem com a mínim al centenar.

Com ho vau fer per aconseguir-ho?

Editant un número zero en paper que reflectia el tipus de mitjà que volíem fer. Hi havia algun reportatge més en profunditat, periodisme de dades i temes vinculats a ciutat com el soterrament. De fet, un dels propòsits inicials del projecte també era el de posar en valor què és Sant Feliu. Els impulsors veníem del món de la implicació social i política, i havíem vist que sovint el que fèiem no arribava a la ciutadania, cosa que minvava les opcions de fer que la gent s'impliqués a la ciutat. Un mitjà de comunicació també cohesiona una comunitat.

"Fetasantfeliu no seria possible sense les 160 persones sòcies actuals que hi contribueixen, són importantíssimes."

Hi va haver una bona resposta inicial al projecte?

Sí, el missatge cooperatiu va funcionar molt bé. Quan la gent preguntava qui hi havia al darrere del projecte, els responíem "tu, si vols, participant-hi fins on vulguis". També va anar molt bé que al número zero fèiem un recorregut històric dels mitjans de comunicació que hi havia hagut a Sant Feliu i s'evidenciava que hi havia un buit.
 

Com va ser el pas del paper al digital?

El digital neix en un moment en què veiem que encara no som prous per fer un paper i tenim la necessitat d'arrancar. Com que va anar molt bé, vam apostar estrictament pel digital i vam deixar el paper com una opció més temporal, amb números trimestrals. Al cap d'un temps, vam congelar el tema del paper i després es va reconvertir en L'Anuari. D'altra banda, amb el digital, d'entrada vam tenir clar que si l'objectiu era incidir social i políticament, generar informació i ser un referent, l'accés havia de ser obert a tothom. Tot i que els socis són clau, Fetasantfeliu no seria possible sense les 160 persones sòcies actuals que hi contribueixen, són importantíssimes.

"El 'Feta' té el repte de trobar l'equilibri entre una lògica clara de transformació social i alhora mantingui certa obertura i transversalitat"

Fa deu anys t'imaginaves que el Fetasantfeliu encara seguiria actiu?

A partir del moment en què va sortir, Fetasantfeliu ja hauria complert una funció cabdal, encara que hagués tancat en qualsevol moment. Deu anys són molts i la meva percepció és que el Fetasantfeliu ha aconseguit ser un referent importantíssim. I ho veig en diversos àmbits: ciutadà, associatiu, polític... Amb vocació de servei públic, cobreix un buit que actualment ningú més està cobrint. I això és clau.

Quin paper juga ara mateix el Fetasantfeliu a la ciutat?

El 'Feta' té el repte de trobar l'equilibri entre una lògica clara de transformació social i alhora mantingui certa obertura i transversalitat, que també és clau. Aquest equilibri sempre és complicat. Fetasantfeliu no és un mitjà neutral perquè res és neutral i es dona certa perspectiva de la ciutat, però hi ha d'haver una voluntat obertura. A més, és un mitjà en llengua catalana i compromès amb la cultura i el país, però amb una visió inclusiva i des de la diversitat, com el Sant Feliu que tenim.

Personalment, tu en aquests deu anys has fet una evolució passant de la política a l'activisme social. Com has fet aquest procés?

És un procés que molta gent fa a la inversa. Una de les raons d'impulsar el Fetasantfeliu va ser un esgotament de la política institucional i de partit, de copsar-ne certs límits i com n’és d'important un teixit associatiu fort, una societat civil organitzada, per qualsevol canvi social. D’altra banda, els dèficits democràtics existents en algunes dinàmiques institucionals o de partit em van portar a intentar fer comunitat a nivell divers i, aquests darrers anys, a apostar per l'economia solidària i el cooperativisme en diferents àmbits. I actualment d’una forma més intensa l'habitatge cooperatiu en cessió d’ús.

Et vas desencantar de la política?
Crec que els partits polítics, amb el format i model organitzatiu actual, tenen una representativitat i una participació interna reduïda. Però no és que em desencantés de la política, és senzillament entendre que la política va molt més enllà -per sort- de la que pot desenvolupar l’administració local o en general la política institucional. I que en definitiva qualsevol acció amb incidència en allò comú, allò compartit per la comunitat, és política. I que per tant contribuir a crear el Fetasantfeliu, fomentar el teixit associatiu de la ciutat o enfortir l’economia solidària generant unes relacions econòmiques més justes és fer participació política de primer nivell.

"Sant Feliu hauria de tenir un pla ciutadà i polític per ser una ciutat referent."

Abans has fet referència a la identitat de Sant Feliu. Creus que a Sant Feliu li falta explicar-se més?

Totalment. La ciutat hauria de tenir un pla ciutadà i polític per ser una ciutat referent. Només així podrà tenir millors serveis, generar més autoestima, més activitat cultural, comercial, associativa, etc. És una aposta que s'ha de fer a tots els nivells. Políticament, s'hauria de vetllar per la capitalitat més administrativa, i apostar per elements de singularitat, com la rosa, i buscar-ne més. Alhora procurar ser seu d'esdeveniments, que la gent conegui Sant Feliu. Hi ha una manca de política general de situar Sant Feliu al mapa. I Fetasantfeliu hauria de representar també estratègicament de quina manera es pot enfortir o millorar, fins i tot amb elements com la pròpia identitat santfeliuenca.

Com es pot reforçar aquesta identitat?

La situació demogràfica, política de l'entorn i geogràfica són factors que ens van a la contra. Però tot es retroalimenta, si fas activitats que es coneixen a fora, et sentiràs orgullós de Sant Feliu i farà que més gent es motivi associativament i políticament. Si la gent sent l'entorn on viu com a propi, és més fàcil que s'impliqui. Si no, no el valoren i és ciutat dormitori. El nom de la cooperativa, Sant Feliu Viu, hi té a veure: pensàvem en contribuir a un Sant Feliu amb vida. I alhora Fetasantfeliu permetia contribuir al tema de la singularitat de Sant Feliu. L'Anuari, per exemple, té un element de generar una aportació a la ciutat.

 

NOTA: Les fotos són de Jordi Vinuesa.

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article

Publicitat
Publicitat