La llarga travessia del soterrament

Un repàs cronològic als fets més destacats al voltant del soterrament des del 1980 fins el recent anunci del govern espanyol d'invertir en Rodalies per soterrar les vies de Sant Feliu

El soterrament és la revindicació històrica per excel·lència de Sant Feliu. Fa més de trenta anys que la ciutat reclama que se soterrin les vies que parteixen la ciutat en dos. Més de tres dècades en què s'han presentat projectes, s'han promès partides i s'han anunciat convenis que finalment no han arribat a bon port.

Ara el president del govern espanyol, Mariano Rajoy, ha anunciat que destinarà 3.900 d'euros a la xarxa de Rodalies fins l'any 2025 i una de les actuacions previstes del primer paquet d'inversions de l'Estat en Rodalies és el soterrament de les vies del tren de Sant Feliu. L'alcalde de Sant Feliu, Jordi San José, rep la proposta “positivament però amb moderació” i diu que “aquestes paraules s'han de convertir en reserves pressupostàries” per evitar “situacions que obres expectatives però que en darrera instància generen frustració”, com ja ha passat amb el conveni del 2006 o l'anunci incomplert del Pla de Rodalies del 2008.

Fem un repàs cronològic de les accions més destacades del soterrament des de l'any 1980 fins al 2017.

 

1980. El ple de Sant Feliu aprova l'inici de l'estudi de supressió del pas a nivell.

 

1984. La DGT realitza un projecte de traçat de soterrament que no resol els dos problemes tècnics principals: les travessies de les rieres de la Salut i Pahissa.

 

1994: comença la campanya “Soterrament, ara!”. Es presenten 20.742 signatures al Parlament.

 

1996: El Ministeri Foment inclou una partida en els Pressupostos Generals de l'Estat (PGE) per redactar el projecte constructiu del soterrament.

 

1998: El Ministeri de Foment treu a concurs la redacció del projecte executiu del soterrament.

 

2000: El Govern central destina una partida per al soterrament en els PGE. Es constitueix a Sant Feliu la Plataforma Pro Soterrament Complet.

 

2006: Acord pel soterrament entre l'Ajuntament de Sant Feliu, el Ministeri de Foment i la Generalitat.

 

2009: El Ministeri de Foment aprova provisionalment un estudi d’alternatives d’integració del ferrocarril a Sant Feliu

 

2011: Els portaveus de tots els partits polítics de Sant Feliu reclamen el soterrament en una reunió al Parlament de Catalunya.

 

2012: S'aprova el Pla Director d'Infraestructures 2011-2020 que recull el compromís i el finançament del soterrament. El programa de la xarxa ferroviària estatal incorpora el soterrament en les inversions de l'Estat en el Pla d'Infraestructures Ferroviàries de Rodalies de Barcelona 2008-2015. L'Ajuntament crida a la mobilització ciutadana amb els dissabtes pel soterrament.

 

2013:  Sant Feliu demana al govern espanyol que el soterrament s'inclogui als PGE.

 

2014: Una enquesta de l'Ajuntament conclou que el soterrament es manté com el problema principal de la ciutadania de Sant Feliu. Sant Feliu demana al govern espanyol que el soterrament s'inclogui als PGE.

 

2015: Sant Feliu demana que s'inclogui el soterrament als PGE.

 

2016: Manifest comú de Sant Feliu, Montcada i L'Hospitalet pel soterrament: “Ara Rodalies”. Sant Feliu rebutja la proposta de Foment de soterrar només la metitat del tram de les vies del tren.

 

2017: El govern espanyol anuncia un paquet d'actuacions en infraestructures per a Catalunya, entre les quals hi ha el soterrament de les vies a Sant Feliu.

Comentaris

Fco. Javier Pablos Perez Sant Feliu de Llobregat
1.
Los políticos de nuestra ciudad, en público, nos indican que del gasto de las obras del soterrament, no está estipulado el porcentaje que le toca al Municipio. En privado te reconocen que si, que al Municipio le toca el 33%, otro 33% a la Generalitat y el otro 33% a Foment.
Si Foment, mañana nos dice que sí, que empieza las obras. ¿ ya está pactado con la Generalitat que entregará el 33% que le toca?; nuestro Municipio ¿tiene el otro 33%?.
Si todo ello está pactado y contamos con esos importes, formidable, y a hacer las obras. Pero si no está pactado y no tenemos el importe disponible, ¿ que haremos, con nuestra parte?. Si esto fuese así, caeríamos en un ridículo bochornoso.
Deseemos que todo esté previsto y PRESUPUESTADO, por si acaso toca la lotería. Imagino que sí, porque cuando se han hecho manifestaciones delante de la estación, es porque contamos con que tenemos liquidez ¿no?, si no tuviésemos presupuestada nuestra parte, ¿Cuál es el motivo de las manifestaciones?.
  • 3
  • 0

Comenta aquest article

Publicitat
Publicitat