Creació artística, documentació històrica i memòria s’entrellacen en una exposició sobre Carles Fontserè

S'inaugura una mostra que destaca l’itinerari compromès d’aquest artista al voltant de 22 de les seves principals creacions

  • L'exposició es pot veure fins el 16 de febrer / Foto: Marc Rius
    L'exposició es pot veure fins el 16 de febrer / Foto: Marc Rius
  • La comissària de la mostra, Àngels Bernal, va fer una visita guiada / Foto: Marc Rius
    La comissària de la mostra, Àngels Bernal, va fer una visita guiada / Foto: Marc Rius

L’any 2016 va ser el designat per celebrar la vida i obra del reconegut cartellista Carles Fontseré. Es celebrava el centenari del seu naixement i per tal motiu, l’Arxiu Nacional de Catalunya va dissenyar una exposició que fos un recorregut per les seves produccions principals alhora que una imatge dels condicionants històrics que van marcar aquest itinerari. Ara, aquesta exposició, anomenada Llibertat! Fontserè i el cartellisme compromès (1931 – 1939) arriba a Sant Feliu de Llobregat i és una oportunitat fantàstica per recuperar la producció d’aquest excepcional artista que marcà una època en la producció de cartell amb tan sols 23 anys.

Joventut i propaganda

Una data concloent; el cinc de febrer de 1939, quan C. Fontserè creua la frontera per anar a petar a un camp de refugiats (a Perpinyà) només té vint-i-tres anys. En aquest punt ja ha fet les principals obres que el donaran a conèixer com un dels cartellistes més originals de Catalunya.

Per això no ens ha d’estranyar que al 1932, i amb només 16 anys (i foragitat de la formació acadèmica ordinària), ja produeix cartells propagandístics en relació a les conteses electorals de la II República. El seus orígens, marcats per l’herència d’una família “d’ordre”, es vinculen a una propaganda agressiva contra les forces d’esquerres.

Aquests treballs inicials, alhora que el seu ideari, es transformen al pas dels successos que ens duran cap al conflicte bèl·lic. A començaments del 1936, Fontserè es considera un defensor de les idees revolucionàries que milita al Sindicat de Dibuixants. Serà en aquest marc que el seu treball, al servei d’organitzacions sindicalistes, polítiques o institucionals (Generalitat de Catalunya o Estat Major de la DECA) pren unes dimensions molt destacables i un estil personal inconfusible.

La mobilització posterior el portarà cap a les Brigades Internacionals i a la DECA just abans de començar l’exili que el durà als camps de refugiats i després a Mèxic i EEUU.

Una proposta expositiva integradora

L'exposició es va inaugurar ahir dimecres i va comptar amb la presència d’Àngels Bernal, comissària i membre de l’Arxiu Nacional de Catalunya, que va explicar els motius i estructura de la mostra.

Amb la intenció de recrear un ambient mural de la Barcelona dels anys 30 (i amb la presència d’uns plafons de dimensions considerables), el recorregut revisa tant la producció de Fontserè (vint i dos obres al llarg del període 1932 – 1939) com tot un seguit de dades i documentació que complementen la comprensió de la creació de cadascun de les produccions. El tercer element present als plafons son els records del propi artista extrets d’obres com Memòries d'un cartellista català.

Amb tot això, creació artística, documentació històrica i memòria s’entrellacen com els elements bàsics per comprendre totes les dimensions necessàries per abastir la figura i obra de Carles Fontserè.

Com que no anem sobrats d’exposicions de tan alt calat qualitatiu, cal felicitar (als organitzadors) i felicitar-se (el públic) per la possibilitat d’apropar-nos a una de la figures cabdals de la nostra cultura a la vegada que testimoni excepcional de la història del nostre país. Feu-me cas per una vegada i apropeu-vos a la seu de l'Arxiu Comarcal del Baix Llobregat per gaudir-la, teniu de temps fins al 16 de febrer (no badeu).

Podeu veure la galeria d'imatges de l'acte aquí.

 

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article

Publicitat
Publicitat