Presentada a Sant Feliu una campanya estatal que reivindica passos a nivell més eficients

La promou la Plataforama pel Transport Públic (PTP), que també proposa una nova senyalèctica per advertir dels perills de travessar amb les barreres baixades

  • La campanya proposa aquesta nova senyalètica per al pas de nivell / Foto: Carme Verdoy
    La campanya proposa aquesta nova senyalètica per al pas de nivell / Foto: Carme Verdoy
  • El president de la PTP, Ricard Riol, i l'alcaldessa accidental de Sant Feliu, Lídia Muñoz / Foto: Carme Verdoy
    El president de la PTP, Ricard Riol, i l'alcaldessa accidental de Sant Feliu, Lídia Muñoz / Foto: Carme Verdoy
  • Presentació de la campanyal / Foto: Carme Verdoy
    Presentació de la campanyal / Foto: Carme Verdoy

Les barreres del pas a nivell de Sant Feliu estan baixades de mitjana 50 minuts cada hora. Una realitat que fa que la gran majoria de la població travessi les vies del tren amb les barreres avall. Aquesta situació es dona també a ciutats com Montcada, l'altra gran ciutat metropolitana que tampoc té les vies soterrades, o en municipis menys poblats que també tenen passos a nivell. A Sant Feliu la freqüència de trens és alta, però molta estona en què les barreres estan baixades no passa cap tren. Això és el que vol resoldre la Plataforma pel Transport Públic (PTP) amb una proposta de passos a nivell intel·ligents més efectius.

"Amb la tecnologia actual és possible que les barreres només s'abaixin quan el tren arrenca de l'estació, per exemple". Ho ha explicat aquest matí Ricard Riol, president de la PTP, amb una proposta que vol evitar els temps d'espera eterns darrere les vies i alhora aconseguir el repte que la gent no creui les vies amb les barreres baixades. La PTP ha presentat avui a Sant Feliu, en una roda de premsa a Les Tovalloles, una campanya estatal per reivindicar aquests passos a nivell més efectius. A l'acte també ha intervingut l'alcaldessa accidental, Lídia Muñoz.

La proposta d'un pas a nivell "intel·ligent"

Ricard Riol ha constatat que "a Sant Feliu el pas a nivell s'utilitza més del compte perquè no té un segon accés i tothom l'ha de travessar per arribar a l'estació". I ha atribuït l'alta sinistralitat a "el temps de barreres baixades és elevadíssim i això fa que la gent es despisti". Per il·lustrar-ho, la PTP ha fet un vídeo on es compara el temps d'espera durant set minuts a temps real entre les barreres baixades al pas a nivell de Sant Feliu i un pas a nivell d'Estats Units. Un vídeo que fa evident com de llarga es pot fer l'espera perquè s'obrin les barreres i la quantitat d'estona en què estan baixades però no passa cap tren. El contrast amb el pas a nivell d'Estats Units, on passen un munt de trens en la mateixa estona, és evident.

Segons ha explicat Riol, aquest temps d'espera és tan llarg perquè els trens baixen la barrera quan passen per un pedal. Un sistema que considera que és un punt obsolet, perquè "no es té en compte el temps que un tren s'atura en una estació o si va més lent, les barreres es tanquen simplement quan el tren trepitja un pedal". La proposta de la PTP és aprofitar els avenços tecnològics actuals i que els passos a nivell siguin intel·ligents, "que només baixin quan realment hi hagi un tren". A més, també es podria avisar de quina direcció ha de venir el tren.

Des de la PTP demanen que "s'iniciïn estudis per tirar endavant aquests passos a nivell intel·ligents" perquè "avui dia hi ha tecnologia per desenvolupar-ho". De fet, ha apuntat que en alguns passos a nivell del País Basc hi ha un sistema que t'avisa en cada moment de quin cantó arriba el tren.

El president de la PTP ha explicat que a tot Catalunya hi ha uns 190 passos a nivell en línies de passatgers de Renfe (segons dades del 2012), dels quals Sant Feliu i Montcada són casos únics perquè estan ubicats en zones denses, on passen molts trens i amb alta sinistralitat. La PTP defensa la campanya perquè "fins ara només s'han fet propostes per suprimir passos a nivell, però mentrestant tot segueix com abans".

Una senyalèctica més visual

En paral·lel, la campanya proposa també una nova senyalització d'avertència per als vianants als passos a nivell, on es ressalta que "un tren pot amagar un segon tren que estigui a l'altra via i no es vegi". Riol ha afirmat que "la senyalèctica actual no és prou eficaç i aquesta proposta és una senyalització més dirigida, amb una clara instrucció visual".

La campanya que s'ha presentat avui és d'àmbit estatal i ofereix als ajuntaments les propostes de senyalització, demana als grups parlamentaris que incloguin una partida de PGE desenvolupar passos a nivelll intel·ligents i demanen una reunió a Adif i Renfe per presentar la campanya "pasosanivelseguros".

Sant Feliu ja mira més enllà del pas a nivell

La campanya és estatal i s'ha triat Sant Feliu perquè, en paraules de la mateixa alcaldessa accidental, Lídia Muñoz, "tenim un dels pitjors passos a nivell de tot Catalunya". Tot i que la previsió és que al municipi se soterrin les vies, Riol ha defensat que la proposta "és vàlida mentre no arribi el soterrament a la ciutat i també per la resta de municipis que mantinguin passos a nivell".

En la roda de premsa, Lídia Muñoz també ha parlat de la reivindicació del soterrament: "després de molts anys de lluita hem aconseguit que tiri endavant el projecte de soterrament complet". Des que el ministre de Foment va fer l'anunci al gener, segons Muñoz, tot segueix el curs previst. Adif ja s'ha posat a treballar, ja s'han fet diverses reunions de la ponència unitària del soterrament i està previst que aviat es presenti un procés participatiu per decidir com haurà de ser la ciutat amb les vies soterrades.

"S'haurà de definir com s'ha de relacionar la ciutat. Hem viscut dividits per la barrera de les vies i ara toca definir la ciutat dle futur, que aposti fermament pel transport públic", ha defensat Muñoz. La previsió és que les obres del soterrament comencin a finals del 2019 i un cop s'iniciïn els treballs duraran prop de tres anys i mig.

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article

Publicitat
Publicitat