5 detalls del projecte tècnic del soterrament

Adif presenta el projecte del soterrament enmig de gran expectació en una Sala Ibèria que va reunir centenars de persones. Les obres es preveu que comencin el 2019 i que durant tres anys hi hagi una estació provisional al pas a nivell

Centenars de persones van omplir ahir dijous la Sala Ibèria en el primer acte públic obert a la ciutadania per presentar el projecte del soterrament. El subdirector de projectes d'Adif, Miguel Leor, va explicar ahir les línies generals de les obres, que es preveu que comencin durant la segona meitat de l'any que ve i que durin quatre anys. A l'acte també hi va intervenir l'alcalde de Sant Feliu, Jordi San José, la primera tinent d'alcaldia, Lídia Muñoz, i el regidor de participació ciutadana, Javier Molina. La presentació va incloure també torn de preguntes i dubtes del públic i es va llargar durant més d'una hora i mitja.

Repsassem cinc qüestions destacades del projecte que es van concretar en la presentació d'ahir.

1. Calendari segons termini: les obres començaran a la segona meitat del 2019

Tant el govern municipal com Adif van insisitir en remarcar en què de moment s'està complint el calendari marcat d'entrada, la qual cosa permetria començar les obres a finals del 2019. El projecte inicial del soterrament es va aprovar la setmana passada i, per tant, la setmana que ve es publicaran al BOE els béns afectats per les obres, que s'hauran d'expropiar. Un cop publicats, hi haurà un període d'exposicio pública en què es podran fer al·legacions. A partir d'ara s'hauran de revisar també els preus i els terminis d'obres. La previsió amb què treballa Adif és que les obres durin aproximadament quatre anys.

L'alcalde, Jordi San José, va subratllar el pes de la declaració d'impacte ambiental del projecte del 2010, sobre el qual es treballa: "aquesta declaració és vàlida fins el desembre del 2019 i, per tant, tot el treball que estem fent conjuntament amb Adif, la Genrealitat i l'AMB està pensat perquè les obres puguin començar la segona meitat del 2019. Si passem de llarg d'aquest termini, la declaració d'impacte ambiental hauria caducat i això implicaria tornar a començar". És per això que, segons San José, "totes les administracions donem per bo aquest calendari".

En el moment de preguntes del públic, un veí va qüestionar la viabilitat del projecte en cas que no s'aprovin els pressupostos generals de l'Estat. Davant d'això, Miguel Leor va respondre que "aquest dubte és extensiu a totes les obres que hi ha previstes d'Adif. El que puc assegurar és que les obres del soterrament de Sant Feliu són equivalents a totes les que es faran el 2019".

2. Els trens passaran mentre durin les obres, que avançaran un metre cada dia

Les obres del soterrament no aturaran el servei dels trens de Rodalies al seu pas per Sant Feliu. Així ho va assegurar ahir el subdirector de projectes d'Adif. És a dir, des del principi hi haurà unes vies provisionals que garantiran la circulació durant els quatre anys de treballs.

Unes obres es faran a través d'un sistema de pantalles, en comptes de fer-ho per tuneladora. Es tracta d'un mètode que, segons Leor, "avança un metre al dia, però extrema la seguretat dels treballs". La mesura pretén minimitzar l'impacte de les obres que soterraran les vies en tot el terme municipal de Sant Feliu, des de la riera Pahïssa fins a la carrertera de la Sànson. En total, se soterraran tres quilòmetres de vies, en un traçat que comença a tocar amb el carrer Agricultura i que s'acaba al pas per l'autovia B23, ja dins del terme de Sant Joan Despí.

Algunes de les preguntes del públic van ser de veïns que viuen a la vora de les vies i volien saber com afectaria al seu dia a dia. El representant d'Adif va assegurar que "l'afectació als habitatges és mínima" i que s'han analitzat dades "per minimitzar tant sorolls com vibracions".

3. Estació provisional al pas a nivell durant tres anys

L'estació definitiva s'ubicarà al mateix lloc on està situada ara, però "no trepitja només l'edifici històric d'accés a l'estació sinó també part de l'andana i les vies. Perquè les obres puguin anar avançant en totes les parts, una de les primeres coses que es farà és justament l'estació provisional." Això "permetrà alliberar espai per fer la nova estació".

Per tant, mentre durin les obres, hi haurà una estació provisional, ubicada on hi ha el pas a nivell, que funcionarà aproximadament durant tres anys. Hi haurà una passarel·la que farà uns 200 metres de longitud i les andanes tindran una amplada prevista de tres o quatre metres. A més, estarà "adaptada amb ascensors" per garantir l'accessibilitat a l'estació per persones amb mobilitat reduïda.

Leor també va apuntar que les obres "han de tenir en compte els 700 metres del Canal de la Infanta que s'hauran de protegir per fer les obres".

4. L'edifici històric de l'estació no es podrà mantenir

"Se'ns ha plantejat en vàries ocasions la possibilitat de mantenir l'estació actual, però és totalment incompatible amb el disseny de la nova estació", va deixar clar el subdirector d'Adif. De fet, aquest va ser el tema de més d'una de les preguntes del públic. Tant el subdirector d'Adif com l'alcalde van deixar clar que la decisió està presa i no hi ha volta de full. "Desplaçar l'estació seria totalment incompatible amb el projecte actual i, per tant, amb mantenir el calendari que implica licitar i iniciar les obres el 2019".

Leor va insistir que "una de les mesures en què més ha incidit l'Ajuntament és que els terminis no es dilatin i per això hem pres de referència el projecte del 2010." Per tant, l'estació actual es tirarà a terra. La nova, segons Leor, serà "una estació subterrània i moderna, de 200 metres de longitud, 5 metres d'andanes a tots dos costats i tres nivells". El nivell més baix, amb les vies, l'intermig amb la distribució de la gent i les taquilles i un nivell més a l'alçada del carrer, que serà l'accés a l'estació.

Pel que fa a les peticions de mantenir l'edifici històric, l'alcalde va fer referència al procés participatiu: "és possible que hi surti la idea de recuperar o replicar elements de l'estació acutal, hi haurà un procés on es podrà parlar, però el que no farem serà res que impliqui fer un projecte nou. Aprofitarem el compromís que les obres comencin el 2019".

5. Un procés participatiu que arrenca ara i es tancarà amb una consulta ciutadana

A l'acte d'ahir també es va presentar el procés de participació per decidir què es farà un cop les vies estiguin soterrades, és a dir, la urbanització en la superfície que generi el soterrament. El procés arrenca ara i que es tancarà el novembre de l'any 2019, amb una consulta ciutadana, es pot serguir també a través d'una web centralitzada que agrupa informació històrica, agenda, notícies, etc. A partir del setembre es recolliran les opinions de la ciutadania i el gener del 2019 s'incorporaran les conclusions del procés de participació a les bases que han de servir per desenvolupar un concurs públic d'idees. Les propostes que sorgeixin d'aquest concurs es presentaran a la ciutadania i es podran votar en una consulta ciutadana que es farà el tercer diumenge de novembre del 2019.

L'alcalde, Jordi San José, va tornar a insistir ahir en què el repte del soterrament, per Sant Feliu, és equivalent al que van suposar els Jocs Olípics del 92 per Barcelona. I va remarcar el paper d'aquest procés participatiu, que ha de permetre "el repte enorme de reconstruir la ciutat a partir d'una barrera humana", i que alhora respongui "al que la ciutadania vulgui i decideixi."

Podeu consultar la galeria d'imatges de l'acte aquí.

Comentaris

Daniel
ICV-EUiA (PODEM), s'han carregat totes les coses de valor que hi havia en aquest poble. L'última cosa en carregar-se serà l'històric edifici de l'Estació (data de l'any 1854 i juntament amb les de Cornellà i Molins de Rei són les tres estacions originàries més antigues de l'Estat).
Ens van deixar sense Palau Falguera (tal i como era originalment), sense Plaça de la Vila (l'estimada font), van carregar-se una part de la muntanya de Collserola al terme de Sant Feliu (construint Más Lluí i Les Grases), el Parc Nadal (el llac, la font, etc...) i així podria continuar.
No serveix dir que podria construir-se o replicar l'actual estació (no tindria el mateix valor de cap de les maneres). Al 2019 o 2020 un cop derruida l'Estació ja podrem dir que Sant Feliu s'ha quedat sense una cosa històrica i de valor.
Error monumental treure la nostra estimada estació (que no va ser destruida durant la Guerra Civil) i que porta 164 anys donant servei al nostre municipi. Una de les poques coses de valor, per no dir la darrera, que queda al nostre poble.
En resposta a Daniel
Silep Sant Feliu de Llobregat
2.

Y ahora espero que después de enterrar las vias, no nos metan encima vías para FGC o Metro.
Porque digo yo, entierras la vía porque te parte Sant Feliu por la mitad, luego, después de dejarte la millonada, le metes otra vez vías. Sería una estupidez!
Espero que no aprueben esa barbaridad. Pues hace años lo plantearon. Temblando estoy...

  • 10
  • 4
Daniel Sant Feliu de Llobregat
1.
ICV-EUiA (PODEM), s'han carregat totes les coses de valor que hi havia en aquest poble. L'última cosa en carregar-se serà l'històric edifici de l'Estació (data de l'any 1854 i juntament amb les de Cornellà i Molins de Rei són les tres estacions originàries més antigues de l'Estat).
Ens van deixar sense Palau Falguera (tal i como era originalment), sense Plaça de la Vila (l'estimada font), van carregar-se una part de la muntanya de Collserola al terme de Sant Feliu (construint Más Lluí i Les Grases), el Parc Nadal (el llac, la font, etc...) i així podria continuar.
No serveix dir que podria construir-se o replicar l'actual estació (no tindria el mateix valor de cap de les maneres). Al 2019 o 2020 un cop derruida l'Estació ja podrem dir que Sant Feliu s'ha quedat sense una cosa històrica i de valor.
Error monumental treure la nostra estimada estació (que no va ser destruida durant la Guerra Civil) i que porta 164 anys donant servei al nostre municipi. Una de les poques coses de valor, per no dir la darrera, que queda al nostre poble.
  • 21
  • 2

Comenta aquest article

Publicitat
Publicitat