La vida quotidiana a la vora del tren

Una conferència de Lluís Tuells va inaugurar ahir dijous la Setmana del Patrimoni i l'exposició 'Amunt i avall de la via', que repassa l'arribada del ferrocarril i com ha marcat l'evolució de Sant Feliu

  • Lluís Tuells va fer una xerrada que va atrapar el públic / Foto: Marc Rius
    Lluís Tuells va fer una xerrada que va atrapar el públic / Foto: Marc Rius
  • L'exposició 'Amunt i avall de la via' es pot veure fins el 7 d'octubre / Foto: Marc Rius
    L'exposició 'Amunt i avall de la via' es pot veure fins el 7 d'octubre / Foto: Marc Rius
  • L'entrada a l'exposició / Foto: Marc Rius
    L'entrada a l'exposició / Foto: Marc Rius

La Sala dels Àustries es va omplir ahir dijous al vespre per escoltar Lluís Tuells, gran coneixedor de la història del tren a Sant Feliu. Tuells és conegut per molta gent per haver servit molts cafès al bar de l'Estació però sempre ha estat un gran aficionat al món del ferrocarril i fa anys que en divulga el coneixement. Compta amb un fons documental temàtic d'objectes i fotografies de totes les èpoques, a més d'haver publicat diversos llibres sobre aquesta qüestió.

Ahir dijous Tuells va deixar clara la seva passió pels trens i el seu ampli coneixement d'aquest món, en particular al santfeliuenc. Lluís Tuells va fer una xerrada didàctica, interessant i entretinguda que va atrapar la seixantena de persones que es van acostar al Palau Falguera per inaugurar Setmana del Patrimoni.

El patrimoni “immaterial” de la via i el tren

La primera part va ser més històrica, centrada en l'origen del ferrocarril a Sant Feliu. Tuells va explicar que el projecte que es va presentar a Sant Feliu “era molt innovador, era el primer d'Espanya de doble línia”. De fet, “era el més car del moment i les construccions eren de molta qualitat”.

Tuells va fer referència també als passos a nivell, que divideixen Sant Feliu, i al fet que “quan els pobles creixien no es tenia mai en compte que els trens hi passaven. A Sant Feliu, quan va créixer tan amunt, no es va pensar en fer un pas més adequat”.

D'altra banda, va parlar també de l'edifici de l'estació, que la va definir de “britànica”, perquè “el constructor havia viscut molts anys a Anglaterra i coneixia molt el ferrocarril anglès. Per això va copiar molt estacions angleses”. I també va recordar que el passeig Bertrand inicialment s'havia anomenat carrer de l'Estació o carrer del Carril. Tant l'edifici de l'estació com altres elements vinculats a la via, com les restes d'un dels ponts “suposo que desapareixeran amb el soterrament”, va afirmar. Tot i això, per Tuells es tracta de “patrimoni immaterial que es mantindrà en les imatges i la memòria”.

Una passejada per la via l'any 1917

La segona part de la xerrada es va fer a través d'un conjunt de fotografies antigues, de 1917, que van sorprendre el públic. “M'acompanyareu a fer un passeig per la via”, va afirmar Tuells. I així va ser, a través de desenes d'imatges, els assistents van fer un viatge al passat fins a situar-se al Sant Feliu de cent anys enrere. A partir de detalls de la vida quotidiana que apareixen a les imatges, va mostrar racons propers a la via i persones que hi han conviscut des de fa una pila d'anys. A més, ho va combinar amb diverses anècdotes, com que “des de la finca Torreblanca, tenien el privilegi que els trens paraven la porta davant de casa si ells volien” o que “els aficionats a fotografiar trens sabem que als matins no podem fer fotos als trens que venen de Barcelona perquè tens el sol de cara”.

Tuells també va explicar que “el pont de la riera de la Salut va causar molta polèmica i va retardar un any a construir la línia, perquè el govern ho volia fer en pedra i no en maó. Finalment els contraforts van ser de pedra i combinat amb maó, i cent seixanta-quatre anys més tard, el pont és el mateix!”. A més, també va convidar la gent a fixar-se que “els mateixos escantonats que té ara el pont, que pensava que era per alguna furgoneta, ja els tenia aleshores”.

La xerrada es va allargar passades les vuit del vespre i l'alcalde, Jordi San José, va tancar l'acte afirmant que “s'ha de sentir la història del tren explicada pel Lluís, per com ho transmet, estem tots fascinats”. Un llarg aplaudiment ho va corroborar.

L'exposició 'Amunt i avall de la via' retrata com el pas del tren ha marcat Sant Feliu

Just després es va inaugurar l'exposició 'Amunt i avall de la via”, ubicada al Palau Falguera. La directora de l'Arxiu Comarcal del Baix Llobregat, M.Luz Retuerta, va presentar-la dient que “és una exposició també sobre la vida quotidiana de la gent, hi ha moltes imatges que parlen del que ha estat la nostra vida i intenten sintetitzar diferents etapes”.

A més, va recomanar que la visita es faci amb els ulls ben oberts i mirant també, com indica el títol, amunt i avall, perquè a més dels plafons amb textos i imatges hi ha una pila de detalls que convé no perdre's. Un bon exemple es troba ja al vestíbul de l'exposició, on la visita ja fa un salt en el temps amb mobiliari d'estació d'època i un panell on apareixen els horaris de tren de 1888. Aleshores la freqüència d'un tren per hora aproximadament i de Barcelona a Sant Feliu el trajecte durava prop de tres quarts d'hora. La mostra es pot visitar fins el 7 d'octubre de dijous a dissabte de 18h a 20h i els diumenges d'11h a 14h.

Podeu veure la galeria d'imatges de l'acte aquí.

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article

Publicitat
Publicitat