Tret de sortida del procés participatiu per decidir com serà Sant Feliu després del soterrament

La cooperativa d'urbanisme Raons Públiques que gestionarà el procés de participació ha programat una cinquantena d'activitats i tallers per als propers tres mesos

El procés de participació per decidir què es farà després del soterrament arrencarà al mes d'octubre amb una cinquantena d'activitats i tallers programats durant tres mesos. Ahir dimarts la cooperativa Raons Públiques, que s'encarregarà de gestionar aquest procés, va presentar el calendari i els objectius davant d'una seixantena de persones. El propòsit és plantejar i debatre com ha de ser la superfície de 100.000 metres quadrats que quedarà lliure un cop les vies estiguin soterrades. A partir d'aquí, al març s'aprovaran les bases d'un concurs internacional perquè es presentin propostes arquitectòniques concretes. I al novembre de l'any que ve es farà una consulta ciutadana per triar la proposta que es tirarà endavant. 

"Triar quin ha de ser l'esperit de la ciutat"

Raons Públiques és una cooperativa d'urbanisme especialitzada en participació per a la construcció de la ciutat. És qui s'encarregarà d'aquest procés participatiu que ara comença. A partir de l'octubre es faran "propostes al carrer, com itineraris participatius, tallers amb instituts o un carretó mòbil per arribar a la gent". En concret, seran una cinquantena d'activitats, que inclouen sortides a l'espai públic amb un Punt d'Interacció Mòbil, activitats lúdiques vinculades a la Festa de Tardor i la Castanyada,  itineraris participatius, tallers a centres de secundària i sessions amb consells sectorials i temàtiques. 

"No fem consultes ni fem enquestes, creem espais per generar debat i implicar la ciutadania en les activitats", van explicar ahir Andrés Martínez i Sonia Polo, des de Raons Públiques. Tot plegat per decidir com ha de ser l'espai que quedi damunt del soterrament de les vies del tren i "que tingui a veure amb la identitat de Sant Feliu". És a dir, "s'haurà de pensar com volem que sigui Sant Feliu: una ciutat innovadora, sostenible, de les roses...? Aquest és el repte més gran, triar quin ha de ser l'esperit de la ciutat".

Raons Públiques ha dut a terme altres processos participatius, com el de recollir idees per cobrir les vies del tren al barri de Sants i la urbanització de la plataforma superior. En relació a aquest procés concret, es va preguntar si "és efectiva la consulta, ja que el que es va fer és un nyap perquè està a l'alçada d'alguns terrats". Des de Raons Públiques van argumentar que "aquest tema va sortir al procés i era clar que hi havia un carrer on no es podia fer, però quan vam sortir del procés ningú va vetllar perquè es complís el que s'havia proposat". En aquest sentit, van avisar que "és important que seguiu vetllant perquè les coses es facin bé un cop nosaltres marxem".

Decidir els requisits bàsics que han de definir la superfície que alliberarà el soterrament

L'alcalde, Jordi San José, va explicar que "des d'ara fins al març tenim temps per definir què volem: en mobilitat, habitatge, zones verdes, etc... plantejar els requeriments que té Sant Feliu". Per San José, "el Sant Feliu de 2030 va començar el 17 de gener però per defenir-lo caldran les veus de tothom". Davant la inquietud de saber si el soterrament tirarà endavant malgrat no s'aprovin els pressupostos generals de l'Estat, San José, va explicar que "la partida pel soterrament forma part del pressupost d'ADIF del 2019" i que "encara que hagi canviat el govern, es mantenen els compromisos", destacant que s'han fet reunions "on, en una mateixa taula, hi havia representants d'Adif, de Foment, de Territori, del ministreri... El compromís hi és".

El regidor de participació ciutadana, Javier Molina, va explicar que a partir de les accions que tirarà endavant Raons Públiques, en sortirà un document a principis de l'any que ve que permetrà passsar a la fase de concurs d'idees i després tothom podrà votar la proposta que mé sli agradi per Sant Feliu".

D'altra banda, la regidora d'Urbanisme, Lídia Muñoz, va contextualitzar la situació en què es troba el soterrament explicant que "l'estació provisional tindrà dues entrades, 100% accessibles i amb ascensors". A més, va afegir que "hem demanat a Adif que ocupin el mínim possible de l'espai de l'actual aparcament de la Rambla".

"El tramvia és un imponderable"

Després de la presentació es va obrir un torn de preguntes del públic. Una de les preguntes va ser sobre si ja està decidit que el Tramvia ha d'anar per damunt del soterrament. L'alcalde va respondre que aquest és un requeriment de partida: "el tramvia és un imponderable, no el posarem a discussió". I va afirmar que respon "a una aposta metropolitana pel tramvia i pel transport públic i sostenible", compartida, segons va afirmar, "per tots els grups de la ponència del soterrament, és a dir, tots els grups municipals".

Una altra pregunta va ser si es té en compte que pugui arribar el metro a Sant Feliu. L'alcalde va respondre que "aquest tema està en un calaix, per les dificultats de finançament" i que "en algun moment l'ATM haurà de revisar la seva política d'expansió de qualsevol línia de metro". I va apuntar que amb el soterrament "augmentarà la freqüència de trens perquè ja no hi haurà pas a nivell".

També va recordar que l'edifici de l'estació haurà d'anar a terra, perquè així és com ho preveia el projecte del 2010, en què es basa el soterrament i que "no ens ho podrem replantejar, perquè llavors hauríem de començar de zero. El que haurem de replantejar és com s'haurà de mantenir la memòria".

D'altra banda, Raons Públiques, preguntats per com afrontar el risc que siguin els grups més organtizats els que s'impliquin al procés participatiu, van defensar que "hem posat el màxim de canals possibles per intentar arribar al màxim de diversitat de gent, amb el carretó, els itineraris, la possibilitat de proposar a través de la web, etc". La primera activitat que es farà serà la setmana que ve, dijous a la tarda, amb el primer itinerari participatiu des de la Plaça de l'Estació. Totes les activitats, horaris i com participar es podrà consultar al web santfeliu.cat/decidim.

Podeu veure la galeria d'imatges de l'acte d'ahir aquí. 

Comentaris

Pau

1. Parece razonable que los gustos personales de cada uno no deberían formar parte de la decisión en su conservación (o no)

2. Toda persona sensata es partidaria de conservar el patrimonio siempre que sea posible. Pero creo que por encima pasa el sentido común. No es cuestión de menospreciar el patrimonio. Es cuestión de discriminar y analizar su valor de forma racional. No sentimental.

3. Comparar la estación (actual) de Sant Feliu con la Pedrera, las cuevas de Altamira o el Taj Mahal parece poco razonable no? Si bien es cierto que las pinturas fueron descubiertas en una época parecida a la construcción de la estación Sant Feliu, se te escapa comentar el pequeño detalle que fueron pintadas 20.000 AÑOS antes y además tienen un valor artístico muy importante. Pues eso, igual con el tema de la Pedrera, separar el grano de la paja.

4. Leí en un artículo hace años que este tipo de estaciones (la original) se construían idénticas unas a otras en épocas de expansión ferroviaria. Es decir, por no ser, no son ni únicas. Si habiendo existido tantas estaciones iguales, solo quedan unas pocas; por algo será.




En resposta a Pau
Margarida Safont Sant Feliu de Llobregat
9.
1.- D'acord. Per això m'he basat en el criteri de la Diputació.
2.- La conservació o no del patrimoni és totalment sentimental. No té cap sentit tenir edificis vells que costen molt de conservar quan és més eficient i de sentit comú tenir edificis nous, amb serveis adients. Perquè conservar el Palau Falguera, amb tot el que va costar la seva rehabilitació, si es podia tirar a terra i fer un edifici més funcional, amb bucs d'assaig ben fets, wi-fi, climatització... tot molt més eficient?
3.- És veritat, potser he exagerat una mica, però era per fer d'advocat del diable i posar un cas extrem que ningú no discutirà.
4.- Com vostè diu: Si habiendo existido tantas estaciones iguales, solo quedan unas pocas; por algo será. Si, perquè allà on s'han enderrocat ha primat el sentit comú i no la nostàlgia, però que passarà quan només en quedi una?

Sé que estic predicant al desert, que les decisions estan preses, però mira, em fa ràbia. I l'excusa de que s'endarreriria el projecte, amb el retràs que portem acumulat, heu d'admetre que fa riure una mica.

  • 0
  • 0
Margarida Safont
No ho dic jo. La Diputació de Barcelona inclou l'estació de Renfe en el Patrimoni cultural de Sant Feliu:
http://patrimonicultural.diba.cat/index.php?codi_ine=08211#

Justament el patrimoni desapareix quan no és valorada pels seus contemporanis. Crec que el patrimoni es valora un cop desaparegut. Més endavant tots plorem.

A les coves d'Altamira ja existia el contemporani criticaire que anava dient: perquè pintes les parets? Això no és patrimoni! És vandalisme! Això no és gaire bonic, és un nyap!

No és un fenomen nou. Ha passat amb edificis com la Pedrera, a Barcelona. També tenia criticaires que la volien enderrocar per lletja.

Per últim, si hem esperat tots aquests anys, no hem tingut temps de buscar una solució per l'estació? No li hem donat prou voltes, al projecte? Ara a cuita-corrents no és fàcil, clar. Endarrerirà el projecte? va home va! Si ja no ve d'aquí!
En resposta a Margarida Safont
Pau Sant Feliu de Llobregat
8.

1. Parece razonable que los gustos personales de cada uno no deberían formar parte de la decisión en su conservación (o no)

2. Toda persona sensata es partidaria de conservar el patrimonio siempre que sea posible. Pero creo que por encima pasa el sentido común. No es cuestión de menospreciar el patrimonio. Es cuestión de discriminar y analizar su valor de forma racional. No sentimental.

3. Comparar la estación (actual) de Sant Feliu con la Pedrera, las cuevas de Altamira o el Taj Mahal parece poco razonable no? Si bien es cierto que las pinturas fueron descubiertas en una época parecida a la construcción de la estación Sant Feliu, se te escapa comentar el pequeño detalle que fueron pintadas 20.000 AÑOS antes y además tienen un valor artístico muy importante. Pues eso, igual con el tema de la Pedrera, separar el grano de la paja.

4. Leí en un artículo hace años que este tipo de estaciones (la original) se construían idénticas unas a otras en épocas de expansión ferroviaria. Es decir, por no ser, no son ni únicas. Si habiendo existido tantas estaciones iguales, solo quedan unas pocas; por algo será.




  • 2
  • 2
Jordi Casanovad
Sempre he dit que la nostra estació no és gaire bonica, arquitectónicament la trobo un bon nyap.

Trobo que no té cap mena de flaire antic i que no es gens funcional.
En resposta a Jordi Casanovad
Margarida Safont Sant Feliu de Llobregat
7.
No ho dic jo. La Diputació de Barcelona inclou l'estació de Renfe en el Patrimoni cultural de Sant Feliu:
http://patrimonicultural.diba.cat/index.php?codi_ine=08211#

Justament el patrimoni desapareix quan no és valorada pels seus contemporanis. Crec que el patrimoni es valora un cop desaparegut. Més endavant tots plorem.

A les coves d'Altamira ja existia el contemporani criticaire que anava dient: perquè pintes les parets? Això no és patrimoni! És vandalisme! Això no és gaire bonic, és un nyap!

No és un fenomen nou. Ha passat amb edificis com la Pedrera, a Barcelona. També tenia criticaires que la volien enderrocar per lletja.

Per últim, si hem esperat tots aquests anys, no hem tingut temps de buscar una solució per l'estació? No li hem donat prou voltes, al projecte? Ara a cuita-corrents no és fàcil, clar. Endarrerirà el projecte? va home va! Si ja no ve d'aquí!
  • 1
  • 3
Dani Sant Feliu de Llobregat (Plaça Francesc Macià)
6.
Bon dia,

Lamentablemente, ya sabemos en la Plaça Francesc Macià cómo funcionan los procesos participativos auspiciados por ICV.

En nuestro caso, al final se tergiversa lo votado / decidido para satisfacer unos intereses que no son los expresados en la votación. Intereses que, sin perder de vista el ejemplo de la Plaça, curiosamente favorecen a individuales y añaden nuevas preocupaciones a problemas ya existentes.

Todo ello, eso sí, sin escatimar autobombo y utilización de recursos públicos para escenificar la farsa.

Saludos cordiales,
Dani
  • 10
  • 4
Margarita Safont
Espero que també ens preparin un argumentari amb cara i ulls per quan els nostres néts ens demanin perquè vam tirar a terra l'estació. Direm que no podíem començar de zero? Que no es podia retardar més el projecte? Ho podrem dir sense que se'ns escapi el riure, desprès del retràs que portem acumulat?

El patrimoni no importa a ningú, és clar. Ja buscarem una manera de mantenir-ne la memòria... farem uns pòsters molt xulos que expliquin com era l'estació.
En resposta a Margarita Safont
Pau Sant Feliu de Llobregat
5.

Creo que alguien confunde antigüedad con valor patrimonial. Ese edificio ha sido reformado destrozando el poco valor que tenía en su orígen. Me pregunto donde estaban los fundamentalistas de su conservación por aquellas fechas. Querer suspender indefinidamente el inicio de unas obras que transformarán toda la ciudad para conservar ese edificio tal como está a día de hoy... ridículo.

  • 11
  • 0

Comenta aquest article

Publicitat
Publicitat