La febre dels patinets elèctrics arriba a Sant Feliu

L'ús d'aquests tipus de vehicles s'estén cada cop més de pressa: parlem amb persones que el fan servir com a mitjà de transport diari. A Sant Feliu no hi ha una normativa específica que en reguli l'ús però s'està treballant en una ordenança metropolitana

En poc temps, els patinets elèctrics s'han convertit en un mitjà de transport que va a l'alça a l'hora de moure's per les ciutats. A Sant Feliu se'n veuen cada cop més, tot i que a no tants com a Barcelona, sí que hi ha cada cop més persones que el trien per desplaçar-se de casa a la feina o per trajectes curts. La seva explosió com a fenomen de moda l'ha situat en element de polèmica que obre interrogants com ara per on han de circular o a quina normativa s'han de regir.

L'ús d'aquest tipus de vehicles s'ha estès tan de pressa que ha agafat desprevingut la majoria d'ajuntaments. Barcelona té una ordenança específica des de l'estiu, però a Sant Feliu de moment no n'hi ha. Segons expliquen fonts municipals, s'està treballant en una ordenança metropolitana comuna perquè no hi hagi un reglament diferent per cada municipi. La normativa haurà de regular la implantació del patinet elèctric per afavorir la mobilitat i garantir una bona convivència amb vianants i la resta de vehicles. D'altra banda, fa uns mesos l'AMB ja va publicar algunes recomanacions per moure's amb patinet elèctric.

Els patinets elèctrics han de circular pels carrils bici i la velocitat a la qual poden arribar els patinets depèn de cada marca i model. A Barcelona, on hi ha una normativa específica, la velocitat màxima depèn del tipus de via i es mou entre els 10 i el 30 km/h. Uns límits, però, que no sempre es respecten.

Un dels factors que ha influït en l'auge dels patinets elèctrics és el preu: són més econòmics que les bicicletes elèctriques. Depèn de la marca, però un dels models més venuts se situa al voltant dels 400 euros. Les bicicletes elèctriques més econòmiques se situen a partir de 500 euros. I una altra de les claus de l'auge del patinet és també la mida, que fa que sigui còmode: es poden tenir dins de casa, perquè pesen poc i no ocupen gaire espai.

"He reduït el temps de trajecte fins a la feina a la meitat"

Els usuaris que el fan servir coincideixen en destacar-ne la comoditat, la rapidesa i l'estalvi econòmic i mediambiental. És el cas de l'Anna Vilaseca, una santfeliuenca que fa un parell de mesos que es desplaça cada dia amb patinet elèctric de Sant Feliu fins al seu lloc de feina, a Barcelona. Va decidir comprar-lo "per guanyar temps" quan va tornar a la feina després de la baixa maternal. "Treballo a la Via Augusta i sempre hi anava amb bus o Tram i després caminava un tros". Trigava una hora d'anada i una de tornada. "M'agrada anar amb transport públic, és un moment de rutina, de llegir... Però tenint una filla vaig voler escurçar el trajecte fins a la feina".

Va descartar el cotxe per l'entrada a Barcelona, l'aparcament i el cost que representaria i per això va voler provar el patinet elèctric. El resultat és que ha reduït a la meitat el temps de desplaçament: "el primer dia vaig trigar molta estona, potser tres quarts d'hora, però al cap de poc ja vaig fer el trajecte en només 28 minuts". L'Anna circula de Sant Feliu a Barcelona passant pels carrils bici d'Esplugues, per on es creua cada dia amb molta gent que també va amb patinet. Està molt satisfeta de l'experiència i afirma que "no crec que sigui una moda per no caminar, la majoria de gent crec que el fa servir per anar a treballar".

La Marta Fisa és una altra santfeliuenca que es mou amb patinet des de fa prop de mig any. En el seu cas, sobretot l'utilitza també per anar a treballar, a Sant Joan Despí. "He d'anar fins a la zona de TV3. Abans hi anava caminant però si hi vaig amb patinet elèctric puc anar a dinar a casa al migdia. Amb cotxe és més complicat, has d'aparcar, etc... I a més amb el patinet no contamines", explica.

Tant l'Anna com la Marta expliquen que l'únic tram dels seus trajectes que no poden fer per carril bici és el que fan per Sant Feliu. "He d'anar per la carretera Laureà Miró i vaig per la vorera, quan hi ha gent baixo i també vaig més a poc a poc", explica l'Anna, que per Sant Feliu no acostuma a fer-lo servir perquè "si puc vaig caminant als llocs i la gent no hi està tan acostumada". També la Marta fa una part del trajecte per la vorera fins que es troba amb els carrils bici que comuniquen ja amb el municipi veí de Sant Joan Despí. Apunta que a Sant Feliu "no és tan fàcil circular per carrils bici, perquè no n'hi ha tants, i no es pot seguir tot el poble pel carril bici". Actualment el mapa de carrils bici de la ciutat és aquest:

Totes dues circulen equipades amb casc i guants de protecció. I coincideixen en la necessitat d'una normativa que estableixi algunes normes sobre velocitat màxima, circulació, protecció, etc.

La bicicleta elèctrica es queda enrere

A diferència dels patinets, de bicicletes elèctriques no se'n veuen tantes. Tot i això, des de l'AMB acaben d'engegar l'E-Bicibox, un servei de bicicleta elèctrica compartida connectat amb una dotzena de municipis, un dels quals és Sant Feliu. Hi ha dos mòduls d'estacionament d'aquest servei: una a l'estació de Renfe, davant del parc Nadal, i l'altre al carrer Laureà Miró, davant el centre comercial Sant Feliu Parc.

El santfeliuenc Andreu Carpi fa un any que es desplaça cada dia amb bicicleta elèctrica per anar a treballar a Esplugues. "La combinació amb transport públic era complicada i vaig veure que molta gent que ve de Barcelona feia servir bici elèctrica i ho vaig provar". Un any més tard, està encantat. També ha provat el patinet, però prefereix la bicicleta perquè "la bateria aguanta més, et mous una mica i pots controlar millor, em sento més segur". També creu que cal una normativa per aquest tipus de vehicles perquè "ara hi ha una mica de descontrol i caos" i afegeix que "als carrils bici ja hi ha molts senyals de trànsit i a mesura que vagin convivint els diferents tipus de vehicles, ens hi anirem acostumant".

En qualsevol cas, sembla que els patinets elèctrics han arribat per quedar-se i hauran de ser tinguts en compte com un element més en la mobilitat de les ciutats. Els qui el fan servir en valoren sobretot la rapidesa, l'estalvi econòmic i també per al medi ambient. Anna Vilaseca apunta que "la gent és escèptica perquè nou i no hi ha una normativa clara Però és un transport que no contamina i no genera cues d'entrada a les ciutats, no se'l pot penalitzar". Andreu Carpi destaca "l'estalvi econòmic que suposa, després de la inversió inicial" i no considera que l'arribada del patinet i la bicicleta elèctrica sigui una moda sinó que "és cultural: intentar canviar el model de mobilitat".

Com qualsevol novetat, tenen tant detractors, que el veuen com un obstacle per la circulació, com defensors. Per evitar que es converteixin en un problema per la convivència, caldrà esperar a que es desenvolupin normatives específiques o sobretot plantejar com han de circular en municipis amb menys carrils bici com Sant Feliu.

Comentaris

Francesc Roura Sant Feliu de Llobregat
1.

Hauríem de ser conscients de la realitat dels patinets elèctrics, i començar a posar carril bici per tot el municipi. Sobretot, els accesos als transports públics com el tram, tren o autobús.
Si no és així, no ens queda una altra que compartir la via amb els cotxes i motos, amb la molèstia que això comporta.
Espero que sigui part del programa electoral de les properes eleccions.

  • 0
  • 0

Comenta aquest article

Publicitat
Publicitat