Pas endavant amb el soterrament: s'aprova un tràmit decisiu per poder licitar les obres

Foment, Generalitat i Ajuntament van acordar ahir deixar sense efecte el conveni antic que preveia un finançament repartit. Avui el govern de Sant Feliu es reuneix amb Adif per demanar que s'accelerin els passos per licitar les obres

Pas endavant en les obres del soterrament de les vies del tren al seu pas per Sant Feliu. El Ministeri de Foment, la Generalitat i l'Ajuntament de Sant Feliu van acordar ahir seguir amb els tràmits per a la licitació de les obres del soterrament. En una reunió entre la delegada del govern espanyol a Catalunya, Teresa Cunillera, el secretari d'infraestructures de la Generalitat, Isidre Gavín, i l'alcalde de Sant Feliu, Jordi San José, es va aprovar ahir deixar sense validesa l'anterior conveni que establia que la inversió estava finançada un 50% per Foment i l'altra meitat per Generalitat i Ajuntament.

Aquest pas era necessari per avançar amb el projecte del soterrament i ha de permetre que es puguin licitar les obres aviat, de manera que es compleixi el calendari previst i el soterrament pugui començar a finals d'aquest any.

Segons ha explicat a Fetasantfeliu l'alcalde, Jordi San José, "per poder licitar les obres, calia deixar sense efecte el conveni del 2006, que establia que el 50% del finançament el pagava l'Estat i l'altre 50% entre Generalitat i Ajuntament". De fet, el ple de dijous passat va aprovar un punt d'urgència per poder tirar endavant aquest acord i ahir "es va enterrar aquest conveni, la qual cosa fa que ja es pugui obrir la licitació".

San José subratlla que "hem aprovat un tràmit imprescindible i la importància de l'acord és que ara ja no hi ha cap obstacle ni ferroviari ni adminsitratiu" per tirar endavant el projecte. Així, Adif assumirà el cost de tota l'actuació, que està previst que sigui de 87 milions d'euros.

Avui, reunió a Madrid entre govern de Sant Feliu i ADIF

Avui dimarts l'alcalde de Sant Feliu, Jordi San José, la regidora d'urbanisme, Lídia Muñoz, i el regidor de planejament, Josep M. Rañé, es reuniran a Madrid amb la presidenta d'ADIF, Isabel Pardo, conjuntament amb el director general d'infraestructures, Xavier Flores. A la reunió, l'equip de govern vol pressionar perquè "la data de la licitació sigui el més aviat possible per tal que les obres puguin començar abans del desembre d'aquest any".

La insistència amb el 2019 és perquè la declaració d'impacte ambiental del projecte és vàlida fins aquest any. Si no poguessin començar abans del desembre, el projecte ja hauria caducat i caldria tornar a començar i les obres no podrien arrencar.

Amb l'acord d'ahir, però, els tràmits s'haurien d'agilitzar. Un cop s'obri la licitació de les obres, s'hi poden presentar empreses durant un període que, segons l'alcalde, pot ser "d'entre quatre i sis mesos". Per això, amb el projecte del soterrament desencallat, ara l'Ajuntament vol pressionar perquè les obres es puguin adjudicar a l'octubre o al novembre i puguin començar abans de finals d'any.

Procés participatiu del soterrament: conclusions per al concurs internacional d'idees

Després de quatre mesos, el procés participatiu del soterrament es tanca amb la publicació de les conclusions sobre com la ciutadania vol que sigui Sant Feliu després del soterrament. Dimarts passat es va fer un acte de devolució dels resultats a la ciutadania a la sala Ibèria i al ple de març està previst que s'aprovin les bases del concurs internacional d'idees per tirar endavant el projecte de transformació urbana.

Les bases d'aquest concurs es basaran en els requeriments plantejats per la ciutadania i un jurat en triarà tres propostes. D'aquestes tres, la ciutadania podrà triar quina prefereix en una consulta ciutadana que es preveu que es faci el 17 de novembre.

El procés participatiu del soterrament l'ha tirat endavant la Raons Públiques i els resultats es poden consultar aquí i en aquest vídeo. A partir de tallers, xerrades i també a través de l'eina interactiva Decidim, les principals demandes són "un Sant Feliu amb més zones verdes, accessible i transversal on el vianant sigui el protagonista". A més, també es volen "espais de trobada, passeig i on practicar esport", així com una ciutat que potenciï "el lloguer social per a joves i gent gran". En total, s'han recollit 1.416 aportacions de prop de 2.000 persones.

Després del soterrament: desapareixerà l'edifici de l'estació i arribarà el TramBaix

A banda dels requeriments que han sorgit del procés participatiu, el que està clar és que el TramBaix passarà per on actualment hi ha les vies del tren. Al desembre Ajuntament i Generalitat van signar un protocol que establia el perllongament del TramBaix a Sant Feliu, que es preveu que el 2024 tingui dues estacions més: una al centre i una altra a prop de la carreterea de la Sànson, entre els barris de La Salut i Can Maginàs.

L'acord concreta els documents tècnics necessaris per allargar el tramvia pel centre de Sant Feliu i per avaluar tècnicament i econòmicament el projecte, amb la previsió que les obres comencin quan s'enllesteixi el soterrament, és a dir, a partir del 2024. De fet, l'allargament del TramBaix està condicionat a l'acabament de les obres de soterrament de les vies del tren, de les quals s'encarrega Adif.

Una altra cosa que també se sap és que amb el soterrament, desapareixerà l'edifici històric de l'estació, que s'ubicarà al mateix lloc on està situada ara. Mentre durin les obres, hi haurà una estació provisional ubicada on hi ha el pas a nivell. L'enderroc és una condició indispensable si es volen complir els terminis previstos i començar les obres aquest any. Com que es pren de referència el projecte del 2010, que no contemplava el manteniment d'aquesta estació, per això es tirarà a terra. A l'octubre es va fer una taula rodona on es van plantejar alternatives patrimonials a la futura desaparició de l’estació.

Comentaris

Dr. Grijando La siudad del hamor
2.

Dos cosas:
- Me arriesgo a vaticinar que el resultado del "procés participatiu" será el que más interesado esté el gobierno municipal, estoy mu loco y veo conspiraciones por todos lados, lo sé...
- Sin ser ningún experto digo, ¿no sería posible ya puestos a hacer un agujero, hacerlo más ancho y meter el tram por ahí también? Llámenme loco también

  • 6
  • 3
Jan Sant Feliu de Llobregat
1.

I per les presses d'aprovar aquest conveni, convertim en runa un edifici de més de 150 anys. Es preocupant com tracta l'Ajuntament de Sant Feliu el seu patrimoni. L'estació és un edifici històric i es patrimoni de la nostra ciutat, defensem-lo! S'ha de conservar fins l'última pedra.

  • 11
  • 10

Comenta aquest article

Publicitat
Publicitat