10 dades pràctiques per entendre què implicarà el soterrament

A pocs mesos perquè comencin les obres que han de soterrar les vies del tren al seu pas per Sant Feliu, ens fixem en diferents qüestions sobre el calendari, la mobilitat, l'estació i el què es farà amb la superfície que s'alliberi

Fa tants anys de la reivindicació històrica del soterrament, que per la ciutadania és difícil no viure l'anunci de les obres amb cert escepticisme. El soterrament es va anunciar el gener de l'any passat i des de llavors s'han seguit els passos necessaris perquè les obres comencin a finals d'aquest 2019. Tot i això, després de tants anys de promeses que van quedar en paper mullat, hi ha qui fins que no vegi les màquines treballant no s'acabarà de creure que les obres es faran. Sigui com sigui, segons asseguren fonts municipals, el calendari s'està complint i el soterrament aviat començarà a ser una realitat.

Una realitat que implicarà anys d'obres, de canvis en la mobilitat a la ciutat i que dibuixarà una ciutat diferent de com la coneixem ara. Si bé és cert que les vies no desapareixeran del tot perquè hi haurà les del tramvia, els barris de Sant Feliu ja no estaran dividits com durant tots aquests anys i que caldrà veure què es fa a l'espai que quedarà alliberat. Des de l'Ajuntament s'ha impulsat l'últim any un procés participatiu per decidir què s'hi farà, un procés que ara entra en les darreres etapes: aquest mes es triaran tres projectes dels que s'han presentat al concurs d'idees i el 17 de novembre es farà una consulta perquè la ciutadania trïi quin prefereix.

Per conèixer amb més detall totes aquestes qüestions, ens fixem en diferents aspectes clau en relació al soterrament que marcaran els propers mesos -i anys- a la ciutat.

1. Calendari: les obres han de començar abans que s'acabi l'any i duraran quatre anys

Les obres del soterrament començaran a finals d'aquest any. L'inici a la segona meitat del 2019 s'ha mantingut des del gener de l'any passat, quan l'aleshores ministre de Foment Íñigo de la Serna va anunciar que se soterrarien les vies del tren al seu pas per Sant Feliu. El calendari és clau perquè tiri endavant el soterrament perquè el projecte es basa en el que s'havia aprovat el 2010 i la declaració d'impacte ambiental d'aquell document caduca aquest any. I per tant, si es passa de llarg, caldria tornar a actualitzar tot el projecte i això endarreria molt de temps l'inici de les obres. Segons fonts municipals, el calendari ha anat seguint les previsions i el procés de licitació està obert des de fa mesos. Ara només cal que Adif adjudiqui les obres a una empresa, un tràmit que es preveu que es resolgui aviat. Un cop es licitin, la previsió és que comencin al cap d'un parell de mesos. I quan comencin, es calcula que duraran aproximadament quatre anys.

2. Tres quilòmetres de via soterrats i una circulació que no s'aturarà durant les obres

Mentre durin les obres, la circulació de trens continuarà funcionant. Això podrà ser així perquè des del principi hi haurà unes vies provisionals per garantir el pas dels trens i l'execució de les obres de manera simultània. Per això, es farà un desviament de les vies des del carrer de Santiago Rusiñol fins al carrer Comte Vilardaga a la banda muntanya. Les obres es desenvoluparan a partir de dos sistemes constructius: d'una banda, des de l'estació i en direcció a Molins de Rei es faran mitjançant un túnel en mina i s'avançarà un metre i mig cada dia. I d'altra banda, des de l'estació direcció a Sant Joan Despí, es farà servir un sistema de pantalles. En total, se soterraran tres quilòmetres de via, en un traçat que comença a tocar amb el carrer Agricultura i que s'acaba a la Riera Pahissa.

3. Adif pagarà íntegrament les obres i no depèn dels pressupostos generals de l'Estat

Les obres costaran aproximadament 130 milions d'euros, que seran finançades íntegrament per ADIF, un organisme que depèn de l'Estat. Aquest pressupost preveu només les obres del soterrament i de la construcció de la nova estació i no inclouen la urbanització de la superfície. Un dels dubtes en relació al finançament és si poden tirar endavant sense que hi hagi pressupostos generals de l'Estat. Segons fonts municipals, el fet que es prorroguin els comptes perquè no hi ha govern no afecta al desplegament de les obres del soterrament. És un projecte que forma part de la partida anual que té Adif per realitzar projectes encarregats pel Ministeri de Foment. A més, actualment el soterrament de Sant Feliu ja està en fase de licitació i, per tant, ja no és un tema que depengui en cap cas dels pressupostos generals de l'Estat.

4. L'estació provisional és el primer que es farà i s'ubicarà al pas a nivell

L'estació definitiva s'ubicarà al mateix lloc on està situada ara, però no només es correspondrà a l'edifici històric d'accés a l'estació sinó també a part de l'andana i les vies. De fet, pel que fa a les obres, una de les primeres coses que es farà és l'estació provisional i, així, s'alliberarà espai per construir la nova estació, ubicada on ara hi ha el pas a nivell. En concret, serà una passarel·la de 200 metres de longitud amb unes andanes que faran tres o quatre metres d'ample. L'estació provisional estarà adaptada amb ascensors per garantir l'accessibilitat per a persones amb mobilitat reduïda. Durant les obres, el pas a nivell es convertirà, doncs, en estació i no es podrà creuar.

5. L'edifici històric de l'estació s'enderrocarà

Aquesta és una de les qüestions que ha aixecat certa polèmica: l'edifici de l'estació es tirarà a terra. Des de l'inici de l'anunci ja es va deixar clar que no hi havia alternativa amb aquest tema. El motiu que ha exposat tant Adif com l'Ajuntament és que el projecte de soterrament es basa en el del 2010 i aquest projecte no preveia mantenir l'edifici existent. Si es volgués conservar, s'hauria d'actualitzar el projecte i, per tant, caducaria la declaració d'impacte ambiental i això retardaria tot el procés i impediria que comencessin aquest 2019. Així es va explicar al maig en un acte obert a la ciutadania i ara caldrà veure com es manté la memòria històrica d'una de les estacions més antigues de Catalunya. Una qüestió que dos historiadors santfeliuencs van debatre fa un any en aquesta taula rodona.

6. El projecte del soterrament no afecta cap edifici amb habitatges

El projecte no afecta de manera directa a cap edifici privat. Hi ha 7 afectacions en parcel·les no rurals de titularitat privada a Sant Feliu però que, segons s'explica a l'espai del soterrament de la web de l'Ajuntament, "no afecten grans construccions, sinó límits de finques". Tot i que són pocs, les obres del soterrament implicaran algunes afectacions en béns. En concret, són 28, de les quals 19 corresponen a espais de titularitat pública, entre Generalitat, Ajuntament i la mateixa ADIF. Les altres 9 corresponen a parcel·les de titularitat privada: 5 són d'empreses i 4 de particulars, tal com es pot consultar aquí. De tota manera, aquestes 9 parcel·les no tenen a veure amb edificis d'habitatges, sinó que fan referència a espais amb ús rural, amb ús industrial i ús comercial. Una d'aquestes, però, és una afectació d'ocupació temporal d'un espai exterior privat, que ara està sent revisada per Adif.

7. Mobilitat: canvis en el trànsit de vehicles i circulació de vianants

Està clar que les dimensions de les obres del soterrament seran grans i que, per força, implicarà canvis i complicacions en la circulació per la ciutat. D'entrada, l'actual pas a nivell no es podrà creuar un cop s'hagi construït l'estació provisional. Per tot plegat, s'habilitaran passos provisionals per garantir la comunicació entre tots dos costats de les vies, tant per a vianants com per a vehicles. Un dels punts calents serà el trànsit de la carretera Laureà Miró a l'alçada del carrer Jacint Verdaguer. La previsió és que hi hagi diferents actuacions en aquest punt durant diferents fases de les obres. Tot i això, segons l'Ajuntament, sempre es mantindrà, com a mínim, un carril obert per cada sentit.

Pel que fa a la circulació de vianants, es facilitaran nous itineraris alternatius, adaptats i senyalitzats. Podeu trobar més informació, en aquest vídeo de l'Ajuntament dedicat al trànsit rodat durant les obres. L'Ajuntament també ha desenvolupat una aplicació de simulació del trànsit: un projecte que s'explica en aquest vídeo. També trobareu més detalls sobre el projecte del soterrament a l'espai del web de l'Ajuntament dedicat a aquest tema.

8. L'endemà del soterrament: urbanitzar l'espai alliberat per les vies

Paral·lelament als tràmits per tirar endavant el soterrament, durant l'últim any s'ha desplegat un procés participatiu per decidir què s'ubicarà a l'espai que quedi alliberat per les vies. Una cosa està clara i no es pot escollir: el que hi haurà seran les vies del tramvia perquè ja està acordat entre Ajuntament (amb consens entre govern i oposició) i Generalitat que el TramBaix passarà pel centre de Sant Feliu. Pel que fa a la resta d'espai, s'han recollit diferents inquietuds de la ciutadania que s'han posat com a requisits en un concurs internacional d'idees per la urbanització d'aquesta zona. Al juliol es van seleccionar deu projectes dels 31 que es van presentar i ara hauran de desenvolupar les propostes concretes. Aquest mes de setembre un jurat en triarà tres. Encara no hi ha data de l'inici de les obres d'urbanització d'aquest espai però està clar que com a mínim durarà dos anys.

9. Una consulta el 17 de novembre per triar el projecte per urbanitzar l'espai

Dels tres projectes del concurs que el jurat triï, serà la ciutadania qui triarà quin d'aquests tres es tira endavant. Una decisió que es prendrà en una consulta ciutadana que es farà d'aquí a dos mesos: el diumenge 17 de novembre. Els projectes s'exposaran perquè la ciutadania els pugui conèixer amb detall i, a partir d'aquí, triar. Al ple de juliol es va aprovar la pregunta d'aquesta consulta que serà: "quina consideres que és la millor proposta per a la ciutat després del soterrament?" La consulta serà presencial i hi podran participar totes les persones majors de 16 anys empadronades a Sant Feliu.

10. Dues parades més del TramBaix a Sant Feliu

Un cop les vies s'hagin soterrat, el TramBaix allargarà el seu recorregut, que ara s'acaba a l'alçada del Parc Torreblanca, a la parada Sant Feliu Consell Comarca. El desembre passat Ajuntament i Generalitat van signar un protocol amb les actuacions necessàries per allargar el tramvia. L'objectiu és que el 2024 Sant Feliu tingui dues estacions més de tramvia: una al centre i una altra a prop de la carreterea de la Sànson, entre els barris de La Salut i Can Maginàs. Un projecte que evidentment queda condicionat al soterrament de les vies, que en principi abans que s'acabi aquest 2019 començarà a ser una realitat.

FOTOS: Marc Rius

Comentaris

Joan Sant Feliu
7.

I soterrar el tramvia i que en els 2 últims trams sigui paral·lel al tren i sota terra? Veig que els pròxims 30 anys els passarem demanat soterrament del tram.
Con diu en Daniel desastrós tot plegat...

  • 2
  • 1
Pepa Sant Feliu
6.

Estic d'acord amb en Daniel, ja que finalment es soterren les vies, per que no es fa amb totes?
L'espai de sobre es pot destinar a equipaments ludics i culturalsbi no es divideix rl.pble.

  • 6
  • 3
Daniel
Treure unes vies per tornar a ficar unes altres, en aquest cas les del tramvia. Quin sentit té això? Sant Feliu continuarà dividit. I fins i tot el tramvia serà més perillós perquè la gent creurà per on vulgui.
I... enderrocar l'edifici de l'Estació, que té 165 anys d'història que es diu aviat. Crec que queden poques coses a Sant Feliu que tinguin més de 165 anys d'història, per no dir que cap.
Desastrós tot plegat. Continuarem dividits i perdrem el poc o l'únic patrimoni que ens queda al poble.
Ja que se soterren les vies de la Renfe feu el mateix amb el tramvia i fiqueu un passeig en l'espai alliberat. Gastar una quantitat enorme de diners, qui sap quants per res...
En resposta a Daniel
Jordi Casanovas Sant Feliu Ll
5.

Possats a enderrocar, estaría bé fer-ho també amb aquells WC tan pudents del Parc Nadal!


Fer-ne uns de nous (buscant un lloc diferent dintre del parc) i de passada reformar aquell bar tan lleig que hi ha....

  • 5
  • 3
Mireia
Em sembla que enderrocar l'edifici de l'estació es un dels errors mes grans del poble. Carregarse la història de Sant Feliu per possar el tramvia. Una pena
En resposta a Mireia
Lladruc
4.
Aviam gent, que no és una decisió presa "a la torera"! És per motius tècnics, arquitectònics, d'enginyeria civil. Soterrar les vies genera una afectació geològica als terrenys, i la integritat estructural de l'edifici no pot garantir-se, posant en perill als passatgers i vianants.

Si us plau, una mica d'apertura de mires. No totes les decisions són polítiques i/o estètiques. La ciència i la seguretat no entenen de vots. Si l'edifici no pot quedar d'empeus, no li fotem la culpa als polítics, que en aquesta ocasió, per raro que sigui en la nostra societat, no la tenen.

Estudiem el projecte abans de parlar, please.
  • 16
  • 3
silvestre gilaberte Sant Feliu
3.
Interesante y riguroso artículo. Mi felicitación.
En los próximos meses la discusión y el debate en nuestra ciudad tendrá como eje prioritario la estrategia de la urbanización del pos-soterrament.
Veins pero Sant Feliu, ha mantenido matices y planteamientos de consideración de. algunos temas que creemos oportuno aportarlos como parte del análisis. Y de las decisiones a tomar.
Primero. Consideramos que el soterramet es un hecho irreversible. Pero que es necesario el inicio de las obras para resolver las dudas y el excepticismo que aun existe en mucha gente.
Segundo. Estamos totalmente de acuerdo en la instalación del tranvía, pero hemos venido defendiendo y defendemos que debe formar parte de la consulta, son muchas las personas que plantean su discusión y no puede ser un imponderable.
Tercero. La ejecución de las obras del soterramet y el tranvía, da tiempo suficiente para realizar un proceso de participación y decisión real y la propuesta del 17 de noviembre no lo permite.
Cuarto. Es el momento de repensar en la planificación urbanística de toda la ciudad, cuestión que exige valorar propuestas y alternativas sin condiciones previas de fechas inmediatas.
Veins voto en contra en el pleno municipal la propuesta del equipo de gobierno sobre la pregunta de la consulta, del proceso de participación y de la fecha del 17 de noviembre. Propusimos un replanteo de la consulta y que el proceso de participación comience en el momento del inicio de las obras con un gran acto popular de celebración por la consecución del soterrament complet y financiado por el gobierno de España.
  • 3
  • 8

Comenta aquest article

Publicitat
Publicitat