Santfeliuesfera

L’hort d’en queni 2019

27 de juny,   Dia internacional de la sordceguesa   El coneixement arriba a través del cos sense avisar. (Maria Aurèlia Capmany)   Al meu país breguen menuts cargols, per parets sàvies on sargantanes i orenetes s’esquiven com mussols, fins i … Continua llegint →

Autobusos sense manilles

No hi ha llibertat sense coratge. (Pèricles)   No volen cap dels meus parlamentaris, tant se val, no juguen net, paciència. Ens volen delinqüents, potser sicaris, creuen que ja n’hi ha prou amb la sentència. Els nostres vots no demanen … Continua llegint →

Amor i llibertat

La vida és breu, no la fem més petita. (Goethe)    Jutgen la meva desobediència, Tot just barren allò que vol la gent. Jutgen el meu somrís amb impotència, Perquè vull llibertat, ocell al vent. Sempre ens fan viure vora … Continua llegint →

Xirinachs

Haig de fer alguna cosa amb la meva indigència. (Joan Vinyoli)   Quan vas venir al poble, érem quatre bo i escoltant-te a la biblioteca. la teva barba,  els teus ulls de profeta, llavors, la teva veu creixia com un … Continua llegint →

• Agustí Vilar - Bloc Opacline

Tossa d’Alp, final de temporada

Sextina dedicada a Vela i Iwan, gossos pigall de Paqui Sánchez i Joan Carles Costa   Sentors menudes de flors, una colla de violes i prímules en delta, pentinant prades i nius d’orenetes guaitant com juguen infants i pigalls. Mentrestant, … Continua llegint →

Els nostres somnis

Ítaca, llunyana i propera, com cal. (Josep Piera)   En un aplec, somio la pancarta, així  el poble fa arrels en esperances. Tot plegat, vull sempre flors i gaubances, el meu país, això mai no ho descarta. Si som ferms, … Continua llegint →

Groc i morat

L’honor de la virtut és lluitar, no pas vèncer. (Michel de Montaigne)   Diuen que som quatre vells rondinaires, tant se val, qui s’apunta vol procés. Groc o morat, el llacet dels garlaires, ha de convèncer abans o després. No … Continua llegint →

Burrets i burretes catalanes

Sóc enmig d’un concert de brams. No és exactament el Liceu barceloní. Vora Berga, una granja equina d’ases del país. Exactament, som a Olvan en un lloc súper agro. De cop i volta, sé com es fan els muls de … Continua llegint →

• Agustí Vilar - Bloc Opacline

Molineres a Guillamont, una primavera al poblet

Un homenatge a Josep Carner Sextina dedicada a Jaume Serrano i Maria Antònia Calmell   Santa Coloma acull precs de roselles tot just la primavera esclata a taula, entre estovalles de records i runes. Així reclamen el cant del pigot … Continua llegint →

Pany de blavor a Santa Coloma de Queralt

Per a Jaume Serrano i Maria Antònia Calmell    Quan sec per a fer l’últim cafetó, faig unanimitats. Poques excursions han tingut la piuladissa d’aquesta jornada. La ruta dels molins fariners del riu Gaià, fa testimonis de riqueses periclitades. Excursió … Continua llegint →

Ocells i somriures

Català i castellà són cosins germans. Però, la meva llengua és la filla de puta. (Joan Oliver)   Si un jutge no canta la nostra veu, sempre som sords quan fa el seu veredicte. Pel contrari, si tots pesquem, conflicte … Continua llegint →

Un vell conflicte

Sóc d’aquí, sóc estranger. (Josep Palau i Fabre)   Sento la vella palplantada a l’urna, veient pel mòbil com casca la bòfia. Callem temors i silencis d’espurna, espantada, la dona es treu la còfia.   Així desvetlla la seva sonsònia … Continua llegint →

Sant Pere de Vallhonesta

Llarg viatge fins Sant Vicent de Castellet en tren. L’entitat d’Olesa proposa una visita en una ermita abandonada. Literalment, és un passeig en anar-hi. Fins i tot hi ha una font de pou. També hi ha molta obaga. Però, … Continua llegint →

Muntanyes regalades de Vilada

Sextina dedicada a la xiringalla, en particular, felicitats  a Ana Andreu i Manel Bueno   La set de les falgueres, les arrels desig endins, com el cant del merlot, enfila corriols,  timbes de roca. Fem una primavera tota  lila, en … Continua llegint →

Pancartes als nostres testos

Qui té coneixements, menysprea la saviesa de l’arrel. (Joan Brossa)   Tot plegat, groc o lila, pinto llaços per tot arreu com ulls clars de peònia. Així omplim places i veus de pancartes pentinant-nos tothora amb estelades. Per sort, cantem … Continua llegint →

El meu poble

I enmig d’orats i savis, raonar.(J, V Foix)   Cuinem derrotes, però resistim, passa el temps, també segles, però hi som. No falla mai, topem al mateix tomb, potser cal altres rutes, filem prim quan ens tractem. Total, no ens … Continua llegint →

• Agustí Vilar - Bloc Opacline

Estepa blanca, estepa negra, ocell

Sextina del Pujoldelamata,  a Jordi Rovira i Josep Pujol,   Tresco entre mates i matolls d’estepa, enfilant un camí a vol d’ocell, en fila índia tot ple de pedres. Avui tenim un cim amable amb cordes, bo i travessant selves … Continua llegint →

Sant Corneli, a Montserrat Ferrer i Francesc Vila

Pesco un cel d’ametllers en flors, pujant A Santa Magdalena enmig del gebre, després, pels penya-segats de Vallcebre, voltats de neu, contents anem baixant.   Camí de fang, seguim fins Sant Corneli, vella colònia de llibertaris, on el record, per … Continua llegint →

Una aproximació a Jaume Plensa

Ahir vaig fer una expo seva al MACBA. Tinc sort, vaig amb María José Ania. A pesar dels seus infortunis, desciu com ningú. De seguida, és lapidària. Però, quan convé, pren els meus dits. Plemsa és exigent. Però, gairebé … Continua llegint →

Bon profit, a Xavier Capdevila

De primer, tastem sopa de carbassa, de segon, ben torrats, uns canelons. Abans, però, Ahmed prepara gambes, hi ha unes quantes torradetes d’humus, bon embotit i truita de patates, finalment, préssec o pinya en almívar. A taula, hi ha prou … Continua llegint →